לילה של פילוסופיה ה-8 בתל אביב

דיונים

לילה של פילוסופיה ה-8 בתל אביב : "להחזיר את היהדות לשאלה"
אירוע מאורגן ע"י המכון הצרפתי בישראל בתמיכת הקרן Jacqueline de Romilly תחת חסות הקרן Fondation de France
אוצר: הפילוסוף רפאל זגורי-אורלי
מנהלת פרוייקט :יעל ברוך
יום חמישי 27 ביוני, 2024 מהשעה 18:45
במכון הצרפתי ובמקומות נוספים בקרבת מקום


לילה של הפילוסופיה ה-8 בתל אביב מעניק השנה לקהל הישראלי הזדמנות לפגוש דיונים אינטלקטואלים ופילוסופיים מעמיקים אשר יחדדו את הרגישות הפוליטית, ההגותית והאתית סביב החשיבות להחזיר את היהדות לשאלה.

הדת, הן כמוסד קהילתי-פוליטי והן כחוויה אישית, הפכה לאחרונה לאחד הנושאים המאתגרים את המרחב הדמוקרטי בעולם. מצב זה תקף בישראל ואף ביתר שאת. שהרי בישראל היהדות אינה מצטמצמת בלבד לשאלת מעמדה של הדת במרחב הציבורי ולאופן מסגורה בתוך הפוליטי. היהדות, כבעלת אפיון דתי כמו גם לאומי, חורגת מהגדרתה כדת בלבד: היא מערבת נורמות, תרבות, חוויה קיומית ,רוחנית, היסטוריה, השלכות פוליטיות ישירות ועקיפות, ואידיאה שעדיין לא מימשה את עצמה.

זו ללא ספק השאלה שתכריע את עתידה של הדמוקרטיה בישראל. זו אחריותם של אינטלקטואלים ישראלים, של אינטלקטואלים יהודים ולא יהודים, בארץ ובעולם, לבחון לעומק ולברר ללא פשרות את נוכחותה של היהדות במרחב הפוליטי ואת השאלות שנוכחות זו מעוררת.
מסיבה זו אנו מתכוונים להפגיש בליל הפילוסופיה שבתל אביב בסדרה של מושבי דיון פילוסופים.יות, היסטוריונים.יות, תיאולוגים.יות, מדעני.ות מדינה, סופרים.ות ואנשי.ות רוח ותרבות. כמו כן ראינו חשיבות גדולה בלערב בדיונים גם אזרחים ואזרחיות המעורבים ביחסים הסבוכים בין יהדות ופוליטיקה. על כולנו לשקול היטב כיצד להגדיר ולכוון מחדש את היחסים העדינים בין הפוליטי לדתי, בין הישראלי ליהודי, ובין היהודי לבין העולם, ואולי אף להמציאם מחדש.

לילה של הפילוסופיה יכלול השנה יותר מ30 הרצאות, דיונים ופאנלים עם חוקרים.ות ואנשי.ות רוח בעלי שם בין הפילוסופים, האינטלקטואלים והאקדמיה, האורחים מצרפת לאירוע זה הם אנט ויוויורקה, דני טרום,יוליה קריסט, מונא ג׳אפריאן ואנט לוי וילארד ומשוויץ ז'אק ארנפרוינד

לילה של הפילוסופיה, שייסד המכון הצרפתי בישראל בשנת 2015, הפך לאחד מאירועי התרבות וההגות המשמעותיים בישראל. לילות הפילוסופיה מעניקים בכל שנה במה ייחודית לדיאלוגים בנושאי פילוסופיה, תרבות, אמנות, פוליטיקה. לילה של הפילוסופיה מטפח את הדיאלוג בין פילוסופים.ות ואינטלקטואלים.ות צרפתים וישראלים, ומעניק הזדמנות לקהל הישראלי להיות נוכח במפגשים אקטואליים אלה. כמו כן ליל הפילוסופיה מאפשר דיונים וויכוחים מאתגרים בין המרכיבים השונים של החברה האזרחית בישראל, לרבות דתיים – חילונים, יהודים – ערבים, אקדמאים – דמויות פוליטיות וקובעי מדיניות, גברים – נשים וכו'.

 

 

מידע כללי

לילה של פילוסופיה ה-8 בתל אביב : "להחזיר את היהדות לשאלה"
יום חמישי 27 ביוני, 2024 מהשעה 18:45


הכניסה חופשית

המכון הצרפתי בתל אביב 
שדרות רוטשילד 7


לילי & בלום
רחוב לילינבלום 48 תל אביב


בית הישג
שדרות רוטשילד 46 – כניסה שד"ל, 3 תל-אביב


גבעון ארטפורום
רח' אלרואי 3 נווה צדק תל אביב


סיפור פשוט חנות ספרים
שבזי 36, תל אביב


מרכז סוזן דלל
סטודיו אורה


נווה שכטר
שלוש, 42


הפקולטה לאמנויות של סמינר הקיבוצים
השחר, 5 (מגדל שלום)