עמנואל לוינס: פילוסופיה בצל ההיטלריזם

דיונים

עמנואל לוינס: פילוסופיה בצל ההיטלריזם
הסמינר מאורגן על ידי המכון הצרפי בישראל והקולג' הבינלאומי לפילוסופיה בפריז
שלושה מפגשים בהנחיית ד”ר ז’ואל הנסל
בימי חמישי ה-19/11/20, 7/1/21, 4/3/21
באמצעות תוכנת ZOOM


מעולם לא הכבידה ההיסטוריה על רעיונות בעוצמה רבה כל כך״: כך תיאר עמנואל לוינס את השפעת הניצחון של ההיטלריזם על הפילוסופיה הקדם-מלחמתית שלו – ״הפילוסופיה של הבריחה״.
לוינס הצעיר חשף את הגזענות, האנטישמיות והנאו-פגניות של ההיטלריזם. הוא התנגד אליה בהגנה על רעיון החופש הטבוע ביהדות, בנצרות, בליברליזם ובמרקסיזם. הוא הרהר במשמעות הקיום היהודי. המשימות שלוינס הציב לעצמו בשנות ה-1930 יהיו הנושאים שלנו במפגשים הבאים.

מפגש ראשון:
אל מול ההיטלריזם: יהדות, נצרות, ליברליזם ומרקסיזם.
יום חמישי 19 בנובמבר, 19:30

מפגש שני:
יהדות, נצרות ונאו-פגניות.
יום חמישי 7 בינואר, 19:30

מפגש שלישי:
להיות יהודי
יום חמישי 4 במרץ, 19:30  

עמנואל לוינס (1906–1995), מגדולי הפילוסופים של זמננו, נודע ברחבי תבל בשל יצירתו הייחודית היונקת הן מן המסורת הפילוסופית המערבית והן מן המקורות היהודיים-התלמודיים. משנתו הפילוסופית המתמקדת באתיקה וביחסים עם “האחר” נוגעת בתחומים רבים ומגוונים ובינהם הפוליטיקה והצדק החברתי. מחשובי חיבוריו הפילוסופים וכתביו היהודים תורגמו לעברית ונלמדים בארץ בחוגי האקדמיה ובקהל הרחב.

ד”ר ז’ואל הנסל היא מנהלת תכנית מחקר  ב-Collège international de philosophie Paris. בוגרת Ecole Normale Supérieure ואוניברסיטת La Sorbonne . היא חוקרת את הפילוסופיה הצרפתית במאה ה-20 ואת ההגות היהודית המודרנית ממשה חיים לוצאטו (רמח”ל) עד עמנואל לוינס. רכזת של שלשה הכנסים הבינלאומים על לוינס שנערכו באוניברסיטה העברית ב-2002, 2003 ו2006. יושבת ראש מרכז ראיסה ועמנואל לוינס בירושלים וממייסדי Société internationale de recherches Emmanuel Levinas (Paris) וNorth American Levinas Society (USA). עורכת מדעית של שלושה ספרים של לוינס שראו אור בעברית. בין פרסומיה: לוינס בירושלים. פרשנויות פילוסופיות ופרספקטיבות דתיות (עורכת), הוצאת מאגנס, 2007; Vladimir Jankélévitch. Une philosophie du charme, Paris, Manucius, 2012.

להרשמה

עמנואל לוינס: פילוסופיה בצל ההיטלריזם

ה-19/11/20, 7/1/21, 4/3/21
ההרצאה תתקיים באמצעות תוכנת ZOOM
הקישור יפורסם לפני כל הרצאה

המפגשים בעברית
המפגשים ללא תשלום