שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023

קולנוע

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023
שישי סרטים צרפתיים נבחרו להשתתף בפסטיבל ובנוכחותם  של גיבורת הסרט "האדמה בוערת תחת רגלינו" ג'ניפר אבסירה, יוצר הסרט "שרה חלימי: פשע אנטישמי ללא עונש", פרנסואה מרגולין והבמאי הצרפתי הנודע, אלכסנדר ארקדי.
9 עד 14 בדצמבר 2023
סינמטק ירושלים – דרך חברון 11, ירושלים


שישי סרטים צרפתיים נבחרו להשתתף בפסטיבל ובתמיכת המכון הצרפתי בישראל. בצל האירועים, שבוע הקולנוע היהודי ירושלים ייערך השנה ברוח התקופה,ובמתכונת מעודנת, צנועה מהרגיל, ומותאמת למצב. שבוע הקולנוע היהודי ירושלים עוסק בנושאי זהות ותרבות יהודית, וביטוייה בקולנוע המקומי והעולמי, והוא יערך כמיטב המסורת בחג החנוכה באולמות סינמטק בירושלים. שבוע הקולנוע היהודי יכלול מעל 30 סרטים מ-15 מדינות, לצד אירועים מיוחדים, מפגשים עם אורחים, יוצרים ושחקנים מהארץ ומהעולם, הקרנות בכורה, הרצאות ופאנלים בנושאים מגוונים, וכן הדלקת נרות משותפת בימי החג. במהלך השבוע ייערכו אירועים מיוחדים שקשורים למצב ויינתן זרקור לתכנים ממוקדים בנושא.

למהדורה ה-25 שתתקיים בין ה-9 ל-14 בדצמבר 2023, בחר הפסטיבל ב-6 סרטים צרפתיים: הסרט התיעודי "שרה חלימי: פשע אנטישמי ללא עונש" בבימויו של פרנסואה מרגולין (הקרנה בנוכחות הבמאי), "אלפרד ולוסי דרייפוס: נשיקה עמוקה כמו אהבתי" , סרט תיעודי בבימויה של דלפין מורל (הקרנה בנוכחות נינתו של סרן אלפרד דרייפוס, יעל פרל-רואיז), "האדמה בוערת תחת רגלינו" מאת ג'וליאן דונאדה (בנוכחות גיבורת הסרט ג'ניפר אבסירה), "היה היה באלג'יריה" ו"אהבנו את לורה" מאת אלכסנדר ארקאדי (הקרנות בנוכחות הבמאי) ו"תיק גולדמן" מאת סדריק קאהן.

מידע כללי

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023
9 עד 14 בדצמבר 2023
סינמטק ירושלים – דרך חברון 11, ירושלים

מפונים מיישובי הצפון והדרום מוזמנים לכל ההקרנות ואירועי שבוע הקולנוע היהודי – ללא תשלום

קולנוע


היה היה באלג'יריה
אלכסנדר ארקדי
"היה היה באלג'יריה" מגולל את סיפור מסעו של יוצר הסרט, אלכסנדר ארקדי, אל עיר הולדתו אלג'יר – שאליה חזר כדי להציג סרט באורך מלא. בנו הצעיר מתלווה אליו. גילו של הבן זהה לגיל שבו עזב ארקדי את אלג'יריה, ב-1962. הבמאי משוטט ברחובות אלג'יר; דרך זכרונותיו של ילד קטן שהיה קצת שונה מכולם הוא משחזר רגעים של אושר, שחוק ודמע מילדות אידילית שחלפה ואבדה מזמן.
לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם אלכסנדר ארקדי.



אלפרד ולוסי דרייפוס: נשיקה עמוקה כמו אהבתי
דלפין מורל
סרן אלפרד דרייפוס, שנפל קורבן לקנוניה, נידון ב-1894 לגירוש בעוון בגידה במולדתו, צרפת. רעייתו לוסי כרתה איתו ברית: לחיות, בכל מחיר, בהמתנה לטיהור שמו. במשך חמש שנים כתבו בני הזוג דרייפוס זה לזו מאות מכתבים. הם הגיעו ליעדם רק כעבור חודשים, אחרי שנותחו, צונזרו, הועתקו והוחרמו בידי פקידי ממשל שהיו משוכנעים שבני הזוג משתמשים בצופן סודי. עבור אלפרד, המכתבים היו נשק שאִפשר לו לשרוד עד השחרור המיוחל.
לאחר ההקרנה, שיחה עם נינתו של סרן אלפרד דרייפוס, יעל פרל-רואיז.



האדמה בוערת תחת רגלינו
ז'וליאן דונדה
שבתי לפולין 25 שנה לאחר שביימתי סרט על שרידי העולם היהודי שחרב. בביקורי הנוכחי מתלווה אלי ז'אן, ידידי הצרפתי־ישראלי, נצר ליהדות ספרד. בין חורבות העבר אנו מחפשים אותות – חלקי התצרף המרכיבים את ההיסטוריה שלנו, את הזכרונות שלנו, את הרגשות שלנו (ז'וליאן דונדה).
בנוכחות גיבורת הסרט ג'ניפר אבסירה.



אהבנו את לורה
אלכסנדר ארקדי
ישראל, 1967. סשה ולורה מתגוררים כבר שנתיים בקיבוץ על גבול סוריה. סימון, מישל ופול, שלושת חבריהם מפריז, מגיעים לביקור כדי לחגוג את יום הולדתה ה-20 של לורה. סימון טרוד במחשבות על מותה של הנערה שאהב; לאורך מסיבת יום ההולדת, הוא מנסה להחליט מי מחבריו אשם במותה. לורה היא היחידה מביניהם שיודעת שהנערה מתה מלב שבור. גם היא אהבה את סשה. בישראל פורצת מלחמה. עותק דיגיטלי באדיבות Alexandre Films ו-Unifrance.
לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם אלכסנדר ארקדי.



שרה חלימי: פשע אנטישמי ללא עונש
פרנסואה מרגולין
שרה חלימי נרצחה ב-2017 בידי השכן שלה, יליד מאלי, בזמן מערכת הבחירות לנשיאות צרפת. בהתחלה, התקשורת נטתה להתעלם מהרצח – עד שקבוצה של עיתונאים הצליחה לגייס למאבק דמויות ציבוריות, כולל הנשיא. ואולם, השופט החוקר שהופקד על התיק קבע שהרצח בוצע בידי "מטורף" שנקלע ל"התקף פסיכוטי". רצח חלימי מסמל את הזינוק שחל באנטישמיות בצרפת. ההתפתחויות בתיק, ובמיוחד הסירוב לפתוח אותו מחדש והעובדה שהרוצח חמק מאישומים פליליים, הופכים אותו לפרשת דרייפוס מודרנית – אחת השערוריות הגדולות ביותר בצרפת של ימינו.
לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם יוצר הסרט, פרנסואה מרגולין והעיתונאית עמנואל אלבז־פלפס בנושא האנטישמיות בצרפת.



תיק גולדמן
סדריק קאהן
צרפת, 1975. פייר גולדמן, פעיל שמאל שנוי במחלוקת וחדור להט מהפכני, עומד למשפט. הוא כבר הורשע בביצוע שורה של פשעים, אך כעת, כשהוא מואשם ברצח כפול – גולדמן מכריז על חפותו. "תיק גולדמן", סרט הפתיחה של מסגרת "השבועיים של הבמאים" בפסטיבל קאן 2023, מבוסס על סיפור אמיתי שפילג מדינה שלמה.

מידע כללי

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023
9 עד 14 בדצמבר 2023
סינמטק ירושלים – דרך חברון 11, ירושלים

מפונים מיישובי הצפון והדרום מוזמנים לכל ההקרנות ואירועי שבוע הקולנוע היהודי – ללא תשלום