אלכסנדר קאלדר – שמש גדולה צהובה

הרצאה

שמש גדולה צהובה
תערוכת יחיד של האמן אלכסנדר קאלדר
אוצרות: רונילי לוסטיג־שטינמץ, שחר מולכו
מוזיאון תל אביב לאמנות
מה-23 בפברואר עד ה-15 באוגוסט 2021


התערוכה חושפת את מגוון יצירתו של קאלדר לאורך חמישה עשורים: מרישומי עיפרון מוקדמים שיצר ב-1925, ועד אחד מהמוביילים האחרונים שיצר ב-1976, שנת פטירתו. לצד עבודות הפיסול האייקוניות, התערוכה מתמקדת בחלק פחות מוכר ביצירתו: ציורי גואש. ומוצגים בה למעלה מ-80 ציורים שנעשו במהלך חייו.

קאלדר מפורסם בעולם בעיקר בזכות המצאת המובייל, המהווה נקודת מפנה חשובה באמנות המודרנית. באמצעות המובייל -מונח שטבע מרסל דושאן בעת שביקר בסטודיו של קאלדר בפריז -הוא ניסח מחדש את עקרונות הפיסול המסורתי הכבד והמוצק ופיתח אפשרויות מלהיבות וחדשות לדינמיות במרחב. הוא הפך את טבעו היציב והקבוע של הפסל לגוף חי, המרחף בקלילות באוויר, מגיב לסביבה ומשתנה בחלל. תפיסה מקורית וחדשנית זו של קאלדר, הפכה אותו לאחד מהאמנים הפופולריים ופורצי הדרך במאה ה-20.

לצד המוביילים, יצר קאלדר, פסלי מתכת יציבים (סטאבילים), פסלי תיל, רישומים, הדפסים, ותכשיטים,. במרכז התערוכה במוזיאון תל אביב לאמנות, מוצגים ציורי הגואש של קאלדר, המתאפיינים בצבעוניות עזה וטהורה וקומפוזיציות אינטנסיביות. באמצעות אוצר דימויים בסיסי של סמלים ומוטיבים מהטבע, ומשחק חופשי ואינסופי בצורה וצבע, קאלדר חוזר בציוריו אל הפשטות של היסודות, להוויה של תמימות ראשונית שטרם עוצבה על ידי ידע, תרבות ומודעות עצמית.

כותרת התערוכה "שמש גדולה צהובה", כשם אחד מציורי הגואש של קאלדר, מצביעה על אפשרות קריאה מסקרנת נוספת של עבודתו, כחקירה של כוחות האנרגיה ביקום המשלבת אסתטיקה, רוחניות וידע מדעי בתחומי הפיזיקה, המתמטיקה והמכניקה.

סיוע לתערוכה התקבל משגרירות צרפת בישראל – המכון הצרפתי בישראל

 

Ph. Great Yellow Sun, 1973, gouache and ink on paper, 74.6×109.5, Collection of Micky and Omer Tiroche © 2021 Calder Foundation, New York / Artists Rights Society (ARS), New York

להרשמה

שמש גדולה צהובה
תערוכת יחיד של האמן אלכסנדר קאלדר
מוזיאון תל אביב לאמנות
מה-23 בפברואר עד ה-15 באוגוסט 2021

** הכניסה למוזיאון תל אביב לאמנות ע"פ תקנות התו הסגול – רכישת כרטיסים מראש בלבד באתר  **