גרגורי אבו: ידעתיך 22.02.21-15.07.21 משכן לאמנות ע״ש חיים אתר, עין חרוד

הרצאה

גרגורי אבו: ידעתיך
אוצרים: בת-שבע גולדמן-אידה ויניב שפירא
במשכן לאמנות עין חרוד
החל ב-23.2.2021
נעילה: 15.7.2021


התערוכה מציגה לראשונה סדרת עבודות שיצר גרגורי אבו (נ' 1974, צרפת; מתגורר ועובד בתל־אביב) תחת השם ידעתיך. הסדרה כוללת סרטים המציגים סדרת פעולות שביצע אבו בחמש השנים האחרונות בקצות תבל — באיי לופוטן שבצפון נורווגיה, ביער יקושימה שבדרום יפן, בשמורת עין זיו שבגליל המערבי ובאתר הביזנטי שבטה שבנגב. אבו הוא אמן פרפורמנס ווידיאו רבגוני. התערוכה משלבת מיצב וסרטים המתעדים פרפורמנס – עם אביזרים פרי עיצובו (קערות קרמיקה רחבות-היקף, מתלה מעץ אורן יפני מצופה עלי זהב וגלימות פשתן) – שבהם האמן משמש כשחקן, כבמאי וכצלם. אבו מציע חוליה נוספת ומרעננת באמנות שעניינה מודעות לטבע ולקיימות, כמו גם לרב-תרבותיות של העידן הנוכחי.

התערוכה היא תולדה של המפגש של אבו עם המשכן לאמנות, עין חרוד. במהלך סגר הקורונה הראשון, במאי 2020, הוא הוזמן לפעול בתוך אולמות המוזיאון, שהיה סגור לקהל. הפעולות שביצע בחללי התצוגה הריקים כונסו לסרט ידעתיך: הפרפורמנס. בתגובה לאדריכלות האור של המוזיאון, חיפה אבו את קירות אולם התצוגה ביריעות בד והפך אותו למעין אוהל מועד, כבית ארעי או מבנה נוודי המזמין את הקהל להתכנס בו. בכך יש משום מחווה לאדריכלות מעוררת ההשראה של המשכן לאמנות, תוך בחינה של המושג "בית".

התערוכה מפנה תשומת לב לקיימות ולמודעות אקולוגית. אבו שואף להיטמע בסביבה הטבעית מבלי להשתלט עליה, אף שההתרחשות שהוא מחולל איננה צפויה. ברוח "התפילה הטבעית של הלב" של ולטר בנימין, גם הצופה בתערוכה מתחיל לשים לב לפרטי פרטים של העשייה היומיומית שלו עצמו. סדרת עבודות קודמת של אבו, האםאתהשם (2009-14), העלתה שאלה על קרבה לאל או ריחוק ממנו. דומה שהסדרה הנוכחית, שכותרתה מצהירה ידעתיך, עונה על שאלה זו ברוח העידן הפוסט־חילוני הנוכחי, המאופיין בפתיחות ובסובלנות למגוון רחב של אמונות.

אבו מתמקד ביסודות הטבע: אש, אדמה, מים ואוויר. אתרי הצילום שלו מתייחסים לדתות שונות – כנסיות עתיקות, בתי מדרש וחורשות הקשורות לדת השינטו – ואת האביזרים המשמשים אותו בפעולותיו הטקסיות הוא מכנה בשמות בודהיסטיים או קבליים: מתלה דמוי שַׁעַר המסמן מעבר בין קודש לחול, בדומה לשער הטוֹרִיאִי היפני במסורת השינטו; קערות שאופן סידורן בחלל מייצג את מבנה הספירות הקבליות; וגלימות פשתן, המדגישות את נוכחותו הפיזית של האמן, אותן הוא מכנה קאמי וקאזה — "רוח האלים" בשינטו, מושג המעלה גם אסוציאציה של נזירים־לוחמים.

גרגורי אבו: "ידעתיך" – "רק אמנים יכולים לעזור לנו לדמיין את עולם העתיד". במילים אלה פתח מר אריק דנון, שגריר צרפת בישראל, את נאומו לרגל השקת התערוכה JETESAIS שמציג גרגורי אבו במשכן לאמנות בעין חרוד. מילים מדויקות לאור העולם אליו סוחף אותנו האמן גרגורי אבו, עולם אידילי בו הכבוד תופס את המקום החשוב ביותר: כבוד לזולת, כבוד לטבע, כבוד עצמי והצורך להתחקות אחר טבעו האמיתי של האדם. גרגורי אבו, דרך ההתבודדויות במקומות בלתי צפויים, בקשר אינטימי עם הסביבה, בצילומים בהם הוא מתבוסס במים או בשלג, מציע הדהוד מהותי לדבר שצריך וחייב לכונן את האנושיות שלנו, תשומת לב קפדנית לרוחניות ולסביבה. השראה ואולי נשימה? מחשבה שצריכה להילקח במלוא הרצינות ביום שאחרי משבר הקורונה.

סיוע לתערוכה התקבל משגרירות צרפת בישראל – המכון הצרפתי בישראל

בשיתוף עם:

 

להרשמה

גרגורי אבו: ידעתיך
אוצרים: בת-שבע גולדמן-אידה ויניב שפירא

החל ב-23.2.2021
נעילה: 15.7.2021

משכן לאמנות ע״ש חיים אתר, עין חרוד ׀ טל: 04-6486038

שעות פתיחה: ב'-ה': 9:00-16:00  ו': 10:00-13:00  שבת: 10:00-14:00