פסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים 2022

קולנוע

המכון הצרפתי בישראל תומך בפסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים 2022
שישי סרטים צרפתיים נבחרו להשתתף בפסטיבל ובנוכחותם יוצאת הדופן של ביאטה וסרז' קלרספלד, השחקן והבמאי סטפן פרייס, הבמאית אונדין דברה והמאייר מישל קישקה. 
17 עד 22 בדצמבר 2022
סינמטק ירושלים – דרך חברון 11, ירושלים


בפסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים מוצגים סרטים ישראליים וזרים העוסקים בשאלות הזהות, ההיסטוריה והתרבות היהודית וביחסים שבין הדתות. במסגרת הפסטיבל מתקיימים גם מפגשים עם יוצרים, הרצאות, מופעים ואירועים נוספים. בפסטיבל שיתקיים זו השנה ה-24 בתאריכים 22-17 בדצמבר נבחרו להשתתף שישה סרטים צרפתיים ובנוכחותם יוצאת הדופן של ביאטה וסרז' קלרספלד, השחקן והבמאי סטפן פרייס, הבמאית אונדין דברה והמאייר מישל קישקה.

"הסודות של אבי" של ורה בלמון (יצא לאקרנים בצרפת ב-21 בספטמבר 2022), סרט אנימציה עם קולותיהם של מישל ברנייה, ז'ק גמבלין וארתור דופון המהווה עיבוד לרומן הגרפי "הדור השני – דברים שלא סיפרתי לאבא" מאת מישל קישקה (הופיע בצרפת בהוצאת דרגו); "השיבה לווסטהופן" של אונדין דברה, סרט תיעודי בן 52 דקות שיוקרן בנוכחות הבמאית ובו היא מספרת את סיפורו של ווסטהופן, כפר קטן בחבל אלזס המתאפיין במסורת של קבלת היהודים אך גם של דחייתם; "הבושם הירוק" של ניקולא פאריזר; "המקום בו החיים מתחילים" של סטפן פרייס, המתבונן במפגש שבין עולמה של אסתר, צעירה חרדית, לזה של אליו, בעליה של חווה באיטליה. הסרט יוקרן בנוכחות הבמאי; "זיארה" של סימון ביטון, שהוצג בסתיו זה גם בפסטיבל קולנוע דרום בשדרות; ו"לבבות אמיצים" של מונה אשש, בכיכובה של קמי קוטן ("10 אחוז"), המספר את סיפורם של שישה ילדים יהודים המצליחים למצוא מקלט בטירת שאמבור שבצרפת.

תוכנית הפסטיבל השנה כוללת גם סרטים נוספים בעלי קשר לצרפת, וביניהם "אמנות הדממה" של מאוריציוס שטארקל־דרוקס, העוקב אחר מסלול חייו של הפנטומימאי מרסו ושופך אור על הצדדים האינטימיים והטרגיים בחיי האדם שמאחורי דמות הליצן הידועה. כן יוקרן סרטם של מייק לרנר ומרטין הרינג "קלרספלד: סיפור אהבה", סרט תיעודי על חייהם ומאבקם של ציידי הנאצים ביאטה וסרז' קלרספלד. הסרט יוקרן ב-19 בדצמבר בשעה 20:00 בנוכחות ביאטה וסרז' קלרספלד.

 

להרשמה

פסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים 2022
17 עד 22 בדצמבר 2022
סינמטק ירושלים – דרך חברון 11, ירושלים

קולנוע


הסודות של אבי
– בימוי: ורה בלמון

סרט אנימציה
>>> ראשון 18.12.22 18:00 בנוכחות מישל קישקה, שני 19.12.22 17:00
בלגיה של שנות ה-60. מישל ואחיו שרלי חיים חיי ילדות מאושרים. אביהם, אדם שקט ודיסקרטי, לא חושף את עברו. שני האחים מדמיינים אותו בתור הרפתקן, פיראט או צייד אוצרות… אבל מה הוא מסתיר? יוצרת הקולנוע הוותיקה ורה בלמון מציגה עיבוד מרגש לרומן גרפי פרי מכחולו של המאייר הירושלמי מישל קישקה, שעוסק בטראומת השואה והיחסים בין שורדי המחנות לבני הדור השני. "70 שנה לאחר שחרור אושוויץ, חשתי צורך לספר את סיפורו של הדור השני בכוחות עצמי. הספר, כמו הסרט, הוא סיפור של טראומה וחוסן נפשי. זהו סיפור עם מסר אוניברסלי שהנוער של ימינו יכול להפיק ממנו לקחים מצוינים" (מישל קישקה).
לרכישת כרטיסים



השיבה לווסטהופן – בימוי: אונדין דברה

>>> ראשון 18.12.22 20:30
"גדלתי במשפחה פריזאית קלאסית. ידעתי מעט מאוד על היותנו יהודים. במרוצת השנים האחרונות חשתי צורך לבחון בצורה עמוקה יותר את ההיסטוריה המשפחתית שלי ולהבין את המורשת היהודית של שורשינו. החלל הריק שקיים כתוצאה מחוסר המידע לגבי מוצאנו עורר בי ובאבי שאלות רבות. כשהוא נפטר התחלתי לצלם את הסרט התיעודי שלי. בסופו של דבר, העדות שלי היא גם היסטורית וגם אישית. היא בוחנת את ההיסטוריה של יהודי אלזס תוך פרידה מאבי, שהיה שותף לעניין שלי ביהדות" (אונדין דברה).
לרכישת כרטיסים



הבושם הירוק – בימוי: ניקולא פאריזר

>>> ראשון 18.12.22 18:00, רביעי 21.12.22 21:30
שחקן מורעל ומת על הבמה באמצע הצגה בקומדי פראנסז. מרטין, אחד השחקנים האחרים וחברו של הקורבן, מסומן כחשוד העיקרי. ארגון מסתורי בשם "הבושם הירוק" מתחיל לרדוף אחריו. מרטין מנהל חקירה משל עצמו, ומקבל עזרה בלתי צפויה מקלייר, קומיקסאית תמהונית שמחפשת הרפתקאות. הצמד המפתיע מסתובב ברחבי אירופה בניסיון לסכל את התוכניות של "הבושם הירוק" לפני שיהיה מאוחר מדי. תעלומת רצח היתולית ומקורית בכיכובם של ונסן לקוסט וסנדרין קיברלן.
לרכישת כרטיסים



המקום בו החיים מתחילים – בימוי: סטפן פרייס

>>> ראשון 18.12.22 20:30, חמישי 22.12.22 20:00
משפחה חרדית גדולה מאקס־לה־בן, צרפת, נוהגת לבלות את הקיץ בדרום איטליה, היכן שבני המשפחה עוסקים בקטיף אתרוגים. שם אליו, בעל החווה, מכיר את אסתר, בתו של הרב. אסתר אמורה להינשא לגבר שהיא לא מכירה, אך הידידות שנרקמת בינה ובין אליו מעודדת אותה להתנסות בחיים בתנאים שלה. דרך קשר זה תבין אסתר את חשיבות החופש, ואליו ימצא שלווה. בחינה עדינה ומעוררת מחשבה של מסורת, משפחה והגשמה עצמית על רקע נופיה הכפריים היפהפיים של איטליה.
לרכישת כרטיסים



זיארה
– בימוי: סימון ביטון

>>> ראשון 18.12.22 19:00, רביעי 21.12.22 17:00
סרטה החדש של הדוקומנטריסטית המוערכת סימון ביטון ("חומה", "רייצ'ל") הוא גם האישי ביותר שלה. ביטון מזמינה את הצופים לעלות לרגל למולדתה, מרוקו, שם היא בוחנת את שורשיה באמצעות שיטוט בין שורה של אתרים ומוקדי עלייה לרגל הקדושים ליהודים ונשמרים עד היום בידי התושבים המוסלמים. היא פוקדת את הקברים, את בתי־הכנסת ואת המוזיאונים, מקזבלנקה ועד לכפרים מרוחקים שיהודים רבים התגוררו בהם עד לשנות ה־50. "זיארה" בערבית פירושה ביקור, אך היא מציינת גם ביקור באתרים מקודשים. בקרב יהודים מרוקאים היתה הזיארה מקובלת במשך מאות שנים, ואף שמספר היהודים במרוקו יורד בהתמדה, מהגרים וצאצאים מצרפת, מישראל וממקומות אחרים, מוסיפים לדבוק במנהג.
לרכישת כרטיסים



לבבות אמיצים
בימוי: מונה אשש

>>> ראשון 18.12.22 17:00, רביעי 21.12.22 17:00, חמישי 22.12.22 18:00
סיפורם האמיתי של שישה ילדים יהודים שב-1942 חיפשו מקלט במקום בלתי צפוי: בין יצירות האמנות של מוזיאון הלובר, שבמהלך מלחמת העולם השנייה אוחסנו בסתר בטירת שאמבור. "לבבות אמיצים" מותח ומרגש במידה שווה. הוא מגולל סיפור אמיתי ומדהים על אומץ לב יוצא מן הכלל והישרדות כנגד כל הסיכויים. דמות אוצרת המוזיאון הערמומית, בגילומה של קאמי קוטן, מבוססת על רוז ולנד, חברת מחתרת שריגלה אחר הגרמנים ותיעדה את ביזת יצירות האמנות שביצעו קצינים נאצים.
לרכישת כרטיסים

 

להרשמה

פסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים 2022
17 עד 22 בדצמבר 2022
סינמטק ירושלים – דרך חברון 11, ירושלים