"משטח נפרש" – אורן הופמן

הרצאה

משטח נפרש
אורן הופמן

מה-15 בספטמבר עד ה-21 באוקטובר 2022
פתיחה ביום חמישי ה-15 בספטמבר 2022, 19:30
במבואת המכון הצרפתי בתל אביב | רוטשילד 7


המכון הצרפתי בישראל מתכבד להציג את התערוכה החדשה, משטח נפרש, מאת האמן הישראלי אורָן הופמן. תערוכתו של הופמן נולדה באקס-אן-פרובאנס שבצרפת, שם שהה האמן בשנת 2018. התערוכה תיפתח ביום חמישי ה-15 בספטמבר 2022, ותימשך עד ה-21 באוקטובר 2022.

בתערוכתו משטח נפרש, אורָן הופמן מציג עבודות צילום אשר יצר בשנת 2018, עת התגורר ב- Fondation Vasarely, אשר באקס-אן-פרובנס שבדרום צרפת. תערוכה זו מהווה פרק ביצירותיו של הופמן, פרק בו ההשפעה המוזיקלית על עבודותיו היא אולי הניכרת ביותר עד כה. האמן מציג חומריות וצורה, עת שהוא מנסה למקם מחדש הקשרים מופשטים וקונקרטיים על-ידי מפגש עם מדיום הצילום.

התערוכה מציגה מבחר תצלומים מתוך הפרויקט המקיף של הופמן – Vasarely Material Archives – אשר החל במפגשו עם ארכיון החומרים של וסרלי, והלה קטלג את חלקי יצירותיו של האמן הצרפתי יליד הונגריה ויקטור וסרלי (1906-1997) אשר נותרו באחסון. שרידים אלו נועדו לשחזור יצירותיו המקוריות של וסרלי, על-ידי שיבוצם בתוך מרקמם כמו חלקים חסרים של פאזל, ובכך היו מאבדים את ייחודם עד כדי היעלמות.

הצילומים של הדפסי המשי מהאוסף ההולך והנעלם מוצגים כאן לראשונה, עת רוח קלילה שלובה ברצינות מרחפת בחלל התערוכה, ונדמה כי המתח ביניהן טמון במהלך האמנותי. שיטת הארגון החדשנית כמו מאפשרת לשברים לתפקד כאבני בניין, כשהקומפוזיציה והצבע משתלבים להם בהרמוניה.

האופן המשחקי שבה אמנות נבראת זוכה שוב להתייחסות נאותה מצדו של הופמן. תצלומי הצבעים המיושמים באחידות מייצגים את הסביבה עצמה כמו גם את המסגרת התוחמת אותה. תהליך ייצור הסריגרפיה (סרי מהמילה הלטינית sericum שמשמעותה משי; גרפיה מהמילה היוונית graphein שמשמעותה כתיבה) כמו מנוסח מחדש, ומשקף הליך דחיפת צבע דרך רסטר של משטח טקסטיל מתוח.

השאלות המועלות מעבודות אלו נדמות ככאלו אשר נשאלות שנית: החומר הנבחר; בעלות על נכסים של יצירות קודמות; ומורשת. מחשבותיו של הופמן על המשמעות של רפרודוקציה וייצוג באמצעות צילום הן המקום בו הוא מזהה שריד של אפשרויות סמויות. שם, באופן בו התשאול נמשך, טמונה הבריאה במיקומה מחדש. הנושא מתואר, כמו היה שוכב דומם, משתהה בעודו סגור במצבו החומרי, ככלי קסם הממתין בקוצר רוח להגיח ולחזור למקורו. היבטים אלו של 'עידוד השתייכות' מתגלים בעבודתו של הופמן. שורש הדברים (Ursprung) המסוגל להתרומם בקסם ולייפות את כליאתו.

בקומפוזיציות הצילום המינימליות בהן בוחר, אורָן הופמן חוקר את היקום של וסרלי ומעניק לו פרשנות עכשווית.

יצירתו של הופמן הוצגה בשנת 2018 בצרפת במהלך "עונת ישראל-צרפת של אותה השנה.

להרשמה

משטח נפרש – אורן הופמן
מה-15 בספטמבר עד ה-21 באוקטובר 2022
פתיחה ביום חמישי ה-15 בספטמבר 2022, 19:30
במבואת המכון הצרפתי בתל אביב | רוטשילד 7

שעות פתיחה: מיום ראשון עד יום חמישי: 9:00-16:00 | יום שישי: 9:00-13:00