פסטיבל הקולנוע ירושלים #38

קולנוע

המכון הצרפתי בישראל שותף למהדורה ה-38 של פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים
התוכנית הצרפתית בפסטיבל
מה-24 באוגוסט עד ה-9 בספטמבר 2021
סינמטק ירושלים ובמקומות נוספים ברחבי ירושלים


מהדורתו ה-38 של פסטיבל הקולנוע הבינלאומי תיפתח ב-24 באוגוסט, עם ערב חגיגי בבריכת הסולטן מול קהל של כ-5,000 צופים ובהשתתפות אנשי תעשיית הקולנוע מרחבי ישראל והעולם. במהלך ימי הפסטיבל יוקרנו מעל 200 סרטים מ-50 מדינות שונות, ויתקיימו תחרויות סרטים נושאות פרסים עם צוותי שופטים בינלאומיים, מפגשים עם יוצרי קולנוע מהארץ ומהעולם. הפסטיבל השנה יקרין מספר שיא של סרטים צרפתיים, יותר מ -44 סרטים צרפתיים וקופרודוקציות עם צרפת מה -24 באוגוסט עד ה -4 בספטמבר.

בין הסרטים הבינלאומיים שישתתפו בפסטיבל ישתתפו סרטים צרפתיפ רבים: טיטאן מאת ז'וליה דוקורנו שהפך לשיחת היום בפסטיבל קאן האחרון וזכה בדקל הזהב. הסרט עוקב אחר רוצחת סדרתית המתעברת מכלי רכב ומתחזה לגבר כדי להעמיד פנים שהיא בנו האובד של כבאי בודד. אנט סרטו של לאוס קראקס, שפתח השנה את פסטיבל קאן, לוס־אנג'לס, ההווה. הנרי (אדם דרייבר) הוא אמן סטנד־אפ בעל חוש הומור פראי במיוחד. אן (מריון קוטיאר) היא זמרת אופרה בעלת שם עולמי. הונאה מאת ארנו דפלשן, עיבוד דובר צרפתית ועתיר כוכבים צרפתים לאחד הספרים הפחות מוכרים של פיליפ רות, מגדולי הסופרים בדורנו. גיבורו הוא סופר אמריקאי השוהה בגלות הלונדונית ומארח בדירתו את המאהבת שלו, שרחוקה מלהיות האשה היחידה בחייו. גגארין מאת פאני ליאטאר, ז'רמי טרוי, יורי, נער המתגורר בשיכון ענק בפאתי פריז, חולם להיות אסטרונאוט. כל חייו הוא גר בשיכון הזה, שנקרא על שם הקוסמונאוט יורי גגארין, כשמתפשטות באזור חדשות על תוכנית להרוס את המקום, יורי וחבריו מחליטים לעשות הכל כדי להצילו.

להרשמה

 פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים ה-38
מה-24 באוגוסט עד ה-9 בספטמבר 2021
סינמטק ירושלים ובמקומות נוספים ברחבי ירושלים

קולנוע

DNA
בימוי: מאיוון
פריז בשיא הקיץ. העיר נטושה. נז' מגיעה לבית האבות בקביעות כדי לבקר את סבה האלג'יראי, אמיר, שגידל אותה וסיפק לה הגנה מתמדת מפני הוריה הרעילים. מותו של הסב יביא להסלמה במתחים המשפחתיים ויוביל את נז' למשבר זהות עמוק. סרטה החדש של מאיוון, שבו היא גם מככבת לצד לואי גארל ופאני ארדן.

אִברהים
בימוי: סמיר גוסמי
אברהים מתגורר בשיכון בפאתי פריז עם אביו, אחמד, טיפוס רציני ומופנם. היחסים בין השניים עכורים. בהשפעת חברו הטוב, אברהים נגרר לבצע מעשה בלתי חוקי. הוא נתפס, ומגלגל אל אביו חוב גבוה ובלתי צפוי המסכן את הקידום המקצועי שאליו הוא משתוקק – ואת סיכוייו לשקם את כבודו העצמי. סרט הביכורים המרגש של סמיר גוסמי, שנבחר להשתתף בפסטיבל קאן אשתקד.

אחוז בי חזק
בימוי: מתייה אמלריק
התקציר הרשמי של סרט זה קצר במיוחד: "נדמה כי מדובר בסיפור על אשה שעזבה". ובאמת, בטרם צפייה כדאי לא לדעת יותר מדי על הסרט, שנפתח באופן אניגמטי אך בהמשך הולך ומתבהר. במרכזו עומדת הופעה מופתית של ויקי קריפס ("חוטים נסתרים") כאם לשניים השרויה במשבר רגשי מתמשך. עבודת הבימוי השישית של השחקן המוכר מתייה אמלריק, שקצרה תשואות בפסטיבל קאן.

האי של ברגמן
בימוי: מיה הנסן־לאב
כריס וטוני מחליטים להעביר קיץ של כתיבה באי השבדי פארו, המקום שבו התגורר ופעל הבמאי האגדי אינגמר ברגמן. שניהם קולנוענים – הוא יוצר מבוסס ומוערך, והיא עדיין בתחילת דרכה. בזמן שהתסריטים שלהם מתקדמים והם מתוודעים אל הנופים עוצרי הנשימה של האי, הגבולות שבין מציאות ובדיה מיטשטשים ומערערים את אהבתם.

אנט
בימוי: לאוס קראקס
לוס־אנג'לס, ההווה. הנרי (אדם דרייבר) הוא אמן סטנד־אפ בעל חוש הומור פראי במיוחד. אן (מריון קוטיאר) היא זמרת אופרה בעלת שם עולמי. תחת אור הזרקורים, הם מתאהבים וממסדים זוגיות בריאה וזוהרת. ואולם, עם הולדת בתם הראשונה, תינוקת מסתורית עם כישרון יוצא דופן, חייהם משתנים ללא הכר. סרטו של לאוס קראקס, שפתח השנה את פסטיבל קאן.

בין הגלים
בימוי: אנאיס וולפה
"בין הגלים", שהושק במסגרת "שבועיים של במאים" בפסטיבל קאן, מציג את סיפורן של אלמה ומרגו, החברות הכי טובות. האחת עובדת במכון יופי, השנייה כמלצרית, ושתיהן חולמות להיות שחקניות תיאטרון ובינתיים טורפות את החיים. כששתיהן מקבלות תפקידים שונים באותו מחזה נדמה ששום דבר כבר לא יעצור אותן – עד שהחיים מפריעים בדרך.

ברונו רידאל
בימוי: וינסנט לה־פורט
צרפת, 1905. ביער הסובב את הכפר שבו נולד, ברונו רידאל בן ה-17 רוצח את בן השכנים ומיד לאחר מכן מסגיר עצמו לרשויות. כשהוא נתון במאסר, במסגרת חקירה הנפרשת על פני כמה שבועות, שלושה אנשי מקצוע יבקשו ממנו לגולל את סיפור חייו. סרט הביכורים המבריק של וינסנט לה־פורט, שהיה אחת התגליות המסעירות של פסטיבל קאן האחרון.

ג'יין מאת שרלוט
בימוי: שרלוט גינסבורג
השחקנית והמוזיקאית המצליחה שרלוט גינסבורג מגישה תיעוד אינטימי ויוצא דופן של אמה – השחקנית, הזמרת והבמאית ג'יין בירקין. במהלך סיבוב הופעות ביפן ובארצות־הברית, בביתה בברטאן ובבית הישן שבו התגוררה בירקין עם בעלה השני ואביה של שרלוט, סרז' גינסבורג, השתיים משוחחות מול העדשה על העבר, ההווה והעתיד.

הגברים שלנו
בימוי: רייצ'ל לאנג
סרטה של רייצ'ל לאנג, שנעל את מסגרת "שבועיים של במאים" בפסטיבל קאן, מספק מבט מרתק על משפחות בלתי שגרתיות: גברים המגיעים לצרפת מכל העולם כדי להצטרף לליגיון הזרים – ונשותיהם, המתלוות אליהם. בין פטרולים בערי צרפת לשהוּת במאלי ומאבק בארגונים קיצוניים, הנשים מנסות לנהל שגרת חיים ונאבקות לשימור האהבה.

גגארין
בימוי: פאני ליאטאר, ז'רמי טרוי
יורי, נער המתגורר בשיכון ענק בפאתי פריז, חולם להיות אסטרונאוט. כל חייו הוא גר בשיכון הזה, שנקרא על שם הקוסמונאוט יורי גגארין. הבניין כמו שזור בחייו – בו חקוקים זכרונותיו, ובו נמצאות המשפחה והקהילה שגידלו אותו. כשמתפשטות באזור חדשות על תוכנית להרוס את המקום, יורי וחבריו מחליטים לעשות הכל כדי להצילו, גם כשנדמה שכל שאר הדיירים כבר הרימו ידיים.

הונאה
בימוי: ארנו דפלשן
עיבוד דובר צרפתית ועתיר כוכבים צרפתים לאחד הספרים הפחות מוכרים של פיליפ רות, מגדולי הסופרים בדורנו. גיבורו הוא סופר אמריקאי השוהה בגלות הלונדונית ומארח בדירתו את המאהבת שלו, שרחוקה מלהיות האשה היחידה בחייו. הם עושים אהבה וגם מדברים על אהבה – אך גם על דברים אחרים.

טיטאן
בימוי: ז'וליה דוקורנו
סרטה של ז'וליה דוקורנו, שהפך לשיחת היום בפסטיבל קאן האחרון וזכה בדקל הזהב. הסרט עוקב אחר רוצחת סדרתית המתעברת מכלי רכב ומתחזה לגבר כדי להעמיד פנים שהיא בנו האובד של כבאי בודד. התקציר הזה עלול להטעות, שכן אמנם יש בסרט לא מעט סצנות אלימות, אבל מעל לכל מדובר בסיפור אהבה מלא חמלה. יותר מאשר מתכת, יש בו נשמה.

לינגוי
בימוי: מהמט סאלח־הארון
סרטו החדש של מהמט סאלח־הארון, מבכירי הקולנוענים באפריקה, שהוצג בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן האחרון. הסרט עוקב אחר נשים תושבות צ'אד הנאבקות בפטריארכיה ובשמרנות של החברה המקומית. הוא עושה זאת בצורה סוחפת ומעוררת השראה, הפותחת צוהר למתחולל במדינה האפריקאית – ובה בעת נושא מסר אוניברסלי.

מבעד לעיניהם
בימוי: כריסטוף קונייה
רבים לא יודעים זאת, אבל במחנות הריכוז וההשמדה היו אסירים שסיכנו את חייהם כדי לצלם בחשאי ולתעד את הגיהנום שהנאצים הסתירו מהעולם בימי מלחמת העולם השנייה. הבמאי הצרפתי כריסטוף קונייה יוצא אל האתרים הארורים הללו, ועל רקע שרידי המבנים מנסה לשחזר את עקבותיהם של אותם גברים ונשים מלאי תעוזה.

מערבולת
בימוי: גספר נואה
את סרטו החדש בחר גספר נואה לתאר באמצעות ציטוט אניגמטי: "החיים הם מסיבה קצרה שבקרוב מאוד תישכח". הבמאי המוערך, שנודע כילד הרע של הקולנוע הצרפתי בזכות סרטים כמו "בלתי הפיך" ו"קליימקס", עושה פה תפנית נרטיבית וסגנונית של 180 מעלות. עלילת הסרט עוקבת אחר שגרת חייו של זוג מזדקן; האשה סובלת מדמנציה, ובנם של השניים לא ממש מתעניין במצבם.

סוכן חשאי 117: מאפריקה באהבה
בימוי: ניקולא בדו
הסוכן החשאי OSS 117 חוזר! השנה היא 1981, ויש לו משימה חדשה – יותר רגישה, יותר מסוכנת ויותר לוהטת מאי פעם. הפעם הוא נשלח לאפריקה כדי לאתר את הסוכן הצעיר והמבטיח OSS 1001, שעקבותיו אבדו ביבשת השחורה. ז'אן דוז'רדן הענק חוזר לגלם את איש הביון הצרפתי, באפיזודה החדשה של סדרת פארודיות הריגול המצליחה.

העולם שאחרינו
בימוי: לודה בן־סאלח קאזנס
דרמה קומית צרפתית מקסימה שהוצגה בהקרנת בכורה בפסטיבל ברלין האחרון. הגיבור הוא צעיר שמגיע לפריז בעקבות חלומו לכבוש את העולם הספרותי אך מוצא עצמו עם כיסים ריקים ומחסום כתיבה. אל חייו הכאוטיים גם כך פורצת סטודנטית למשחק בגילומה של לואיז שביוט, שהתגלתה לקהל הישראלי ב"מילים נרדפות" של נדב לפיד.

פלייליסט
בימוי: נינה אנטיקו
סופי מתקבלת לעבודה בהוצאת ספרים פריזאית נחשבת המתמחה בקומיקס. אבל האם זה החלום שלה? לא ממש. היא היתה מעדיפה שההוצאה תפרסם את העבודות שלה. כשהיא נכנסת להריון ומשתפת בכך את בן זוגה, הכל מתפוצץ. הם נפרדים, והיא נאלצת לשוב לעבוד כמלצרית. דרמה קומית קטנה ושנונה בשחור־לבן, בכיכובה של השחקנית המדוברת שרה פורסטייה.

פריז, הרובע ה-13
בימוי: ז'אק אודיאר
סרטו החדש והיפהפה של ז'אק אודיאר, זוכה פרס דקל הזהב על "דיפאן". הסרט, שהוקרן במסגרת התחרות הרשמית של פסטיבל קאן האחרון, נקרא על שם זירת ההתרחשות שלו, אחד הרבעים התוססים והרב תרבותיים ביותר של עיר האורות. הוא עוקב אחר שתי צעירות וצעיר מהרובע שגורלותיהם הרומנטיים נכרכים יחד.

שני גברים וזבוב
בימוי: קוונטן דופייה
סרטו החדש של הבמאי הצרפתי קוונטן דופייה ("ראבר", "עור צבי") הוא קומדיה בלתי שגרתית העוסקת בשני גברים הנתקלים בזבוב ענק, וזו ממש לא ההפתעה האחרונה שמצפה להם – ולנו. בסרט, מהטובים שהוקרנו במהדורה האחרונה של פסטיבל ונציה, מככבת אדל אקסרקופולוס, שנעשתה אורחת קבועה בפסטיבלים בעשור האחרון. כהרגלה, היא מציגה כאן הופעה מצוינת.

להרשמה

 פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים ה-38
מה-24 באוגוסט עד ה-9 בספטמבר 2021
סינמטק ירושלים ובבתי קולנוע אחרים בירושלים