קולות אירופה

דיונים

"קולות אירופה"
בהנחיית העיתונאי הישראלי אורן נהרי
סדרת פודקאסטים
החל מה-28 ביוני 2021
בהפקה משותפת של "הארץ" והמכונים הלאומיים לתרבות של האיחוד האירופי


סדרת הפודקאסטים "קולות אירופה" מביאה לגולשי "הארץ" בישראל ובעולם ולמאזיני אפליקציות הפודקאסטים שיחות בין אורחים מגוונים, המציגים תובנות מבוססות מחקר על היבטים שונים של האיחוד האירופי, על מדיניותו באירופה ומחוצה לה וכן על יחסי האיחוד האירופי וישראל במציאות המשתנה באופן תמידי. את הסדרה מוביל ומארח העיתונאי הישראלי אורן נהרי, והיא עוסקת בשאלות הרלוונטיות ביותר לאירופה ולישראל בימים אלו.

בכל פרק, באורך של כ-30 דקות, אורן שוחח עם נציגים מתחומי האמנות, התרבות, מדעי הרוח והמדע, הן מהאיחוד האירופי והן מישראל והתפתחו דיונים מרתקים בנושאים שונים. הפרקים באנגלית ובעברית מאפשרים לקהל להכיר את דמותה הרב-גונית של אירופה ושל האיחוד האירופי באמצעות גישה דיסקורסיבית. במילים אחרות: "קולות מאירופה" אצלכם בבית.
סדרת הפודקאסטים "קולות אירופה" הינה הפקה משותפת של "הארץ" והמכונים הלאומיים לתרבות של האיחוד האירופי, כולל: פורום התרבות האוסטרי, מכון גתה, המכון הצרפתי, המכון האיטלקי לתרבות, המכון לתרבות ליטאית, המכון הפולני, שגרירות פורטוגל ומשלחת האיחוד האירופי לישראל.

גישה לפודקאסטים:

להרשמה

"קולות אירופה"
בהנחיית העיתונאי הישראלי אורן נהרי
סדרת פודקאסטים
החל מה-28 ביוני 2021

דיונים

נשים במדע
(באנגלית) > קישור (28 ביוני 2021)
בשנת 1967 ג'וסלין בל ברנל, אסטרופיזיקאית מצפון אירלנד, גילתה את פולסארי הרדיו הראשונים בחלל, אולם את פרס הנובל על התגלית העניקו לגבר שליווה את מחקרה כמנחה. מה השתנה מאז, אם בכלל? אורן נהרי, בפרק הפותח את העונה השניה של "קולות מאירופה", מארח את פרופסור עמנואל שרפנטייה ופרופסור חגית מסר ירון לשיחה על נשים במדע וסיכוייהן לקבל את ההכרה המגיעה להן. 

ישתתפו: פרופ’ עמנואל שרפנטייה, חוקרת מיקרוביולוגיה וגנטיקה וזוכת פרס נובל בכימיה, מצרפת ופרופ’ חגית מסר ירון, פרופ’ להנדסה מאוניב’ ת”א.

דמיון ויצירתיות בעידן הדיגיטלי החדש
(באנגלית) > קישור (5 ביולי 2021)

הפרק דן בשאלה האם האמנות בעידן הדיגיטלי היא בהכרח שונה מזו של כל עידן אחר? האם הכלים של מחשבים, האיחנטרנט וכיוב’ משנים את כללי המשחק? 

משתתפים: ד”ר קריסטופאס סבוליוס, מרצה וחוקר פילוסופיה מליטא ומר דן מיכאל שלנגר נשיא פסטיבל הקולנוע היהודי ברומניה.

המאבק הגלובלי
(באנגלית) > קישור (12 ביולי 2021)
הפרק דן בעוצמה ובכוחנות של רוסיה וסין המתגברות בהתמדה ובכלים המצויים בידי האיחוד האירופי לשם ניהול האיומים הללו 

משתתפים: מר יוליאן פוטה, מרצה בכיר באקדמיה למודיעין ויועץ ביטחון לאומי לנשיא רומניה לשעבר וד”ר טל שדה, מרצה בכיר למדע המדינה מאוניב’ ת”א.

עולם דיגיטלי
> קישור (19 ביולי 2021)
זהו כבר לא רק “עידן המידע”. היום אנחנו עוסקים בפריטי קריפטוגרפיה המייצרים נזק סביבתי עצום דרך צריכה אדירה, עולם של אמנות דיגיטלית בו נמכרות יצירות במיליונים. מה הדבר הבא? 

משתתפים: פרופ’ אהרון האופטמן, מהנדס, חוקר ומרצה בתחומי חיזוי טכנולוגי וחברתי וחקר עתידים, תרגם מפולנית את “סולאריס” מאת סטניסלב לם וממקימי האגודה הישראלית למדה”ב ופנטזיה, וד”ר קרן לנדסמן, סופרת מדע בדיוני ופנטזיה ורופאה מומחית לאפידמיולוגיה.

פופוליזם ואידיאולוגיה פוליטית
(באנגלית) > קישור (26 ביולי 2021)
לפני 80 שנה היו פחות מ-10 דמוקרטיות בעולם, אולי דמוקרטיה היא לא דבר טבעי כפי שאנחנו רואים אותה? למה הפופוליזם מתגבר ברחבי העולם? 

משתתפים: פרופ’ אוליבר מרשארט, מומחה לפילוסופיה, סוציולוגיה ופרופ’ לתיאוריות פוליטיות באוניב’ וינה אוסטריה ופרופ’ דני פליק מהמח לפוליטיקה וממשל בפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניב בן גוריון בנגב.

ניצחון המדע
(באנגלית) > קישור (2 באוגוסט 2021)

ההישגים המדעיים המדהימים של השנה, שאלת ההתנגדות לחיסונים, תיאוריות קונספירציה ועוד

משתתפים: פרופ’ טלמו פייבאני, המחלקה לביולוגיה באוניב’ פאודה איטליה ופרופ’ מנחם רובינשטיין, המחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע.

אוויר נקי ומים נקיים
> קישור (9 באוגוסט 2021)

האם הגענו לנקודת אל חזור בשאלת האוקיינוסים והאם אזור הים התיכון גוסס? איך ניתן לשלוט על משהו כמו אוויר ועדיין לנוע בין מדינות? 

משתתפים: פרופ’ מיכאל סקולוס, אוקיאנוגרף וכימאי סביבה, מרצה לנושאי סביבה וכימיה באוניברסיטת אתונה, יוון ומר חיימה מונטלבו, מנהל בינלאומי בלשכת המסחר של ספרד.

עתידה של התיירות 
> (16 באוגוסט 2021)
ערים ומדינות רבות כמו הוותיקן, ונציה, ברצלונה וכו’ חווות קושי ביחס לתיירות. כיצד תיראה התיירות ביום שאחרי הקורונה? 

משתתפים: פרופ’ וולפגאנג טראסד מגרמניה, מומחה לתכנון סביבתי ותיירות, תיירות במדינות מתפתחות והגנת הסביבה וגב’ מוניקה גומז רויואלה, מומחית לסוציולוגיה ואקלים מהמשרד לשינויי אקלים, ספרד.

אמנות ותרבות ביום שאחרי הקורונה
> (23 באוגוסט 2021)

משתתפים: מארייט ריסנביק, מנכ”ל פסטיבל הסרטים הביחנלאומי ברלין וקריסטינה סוויצקיין, מנהלת קבוצת תאטרון מליטא

הפודקאסט גם זמין בפלטפורמות תוכן האודיו ההאות: