"I am making art too": אמנים ומחוות בעבודות מאוסף פיליפ כהן​

דיונים

"I am making art too"
אמנים ומחוות בעבודות מאוסף פיליפ כהן​

יום רביעי ה-6 באפריל 

בשעה 19:00 | ביקור תערוכת "מחוות" בבגלריה לאמנות בסמינר הקיבוצים, תל אביב
רח' אחד העם 9, תל אביב

בשעה 20:00 | הרצאה במכון הצרפתי בתל אביב
רוטשילד 7, תל אביב


המכון הצרפתי של תל אביב מארח את האספן פיליפ כהן ואת דורית גור-אריה, האוצרת הראשית של גלריית סמינר הקיבוצים, ביום רביעי ה-6 באפריל בשעה 20:00 במכון הצרפתי בתל אביב לכנס בנושא "גם אני עושה אמנות: מחוות אמנים באוסף פיליפ כהן". לפני הכנס, בשעה 19:00 ייערך ביקור בתערוכה "מחוות" בפקולטה לאמנות של סמינר הקיבוצים.

סיפורת, ניכוס, ציטוט, הם האמצעים שנוקטים האמנים באוסף של פיליפ כהן ומביאים אותם לכדי ביטוי בתערוכה ובכנס. ג'יל מילר לדוגמא, עם הסרטון שלה 'גם אני עושה אמנות', בה היא שבה בגרסה משלה למיצב המפורסם של ג'ון בלדסארי משנת 1971 'אני עושה אמנות'. בין האמנים מתפתח שיח בין-דורי כמו בעבודות סביב לדמות המנגה הנשכחת "אן לי" ששבה לחיים בדרכם המיוחדת של פיליפ פרנו ופייר וויג שרכשו את זכויות ההפצה.

האוסף מהדהד את עבודותיו של מרסל דושאן. לוריס גריאו משפשפת את כתובת המציבה "אלה תמיד האחרים שמתים" מעל קברו של אבי ה- 'רדי מייד'. מירי סגל בעבודה 'Made Ready ' משחזרת בקנה מידה קטן את המזרקה, יצירת ה-רדי מייד' המפורסמת המציגה משתנה מותאמת לצרכים הנשיים. סעדאן עפיף מצידו מנכס את הצילומים הרבים של המזרקה של דושאן, תולש את כל הדפים בספרים בהם היא מופיעה. הנס פיטר פלדמן מגדיל את ידו של המאסטר. ולבסוף מירצ'ה קנטור מציירת המחאה לזכותו של פיליפ כהן כתשלום שכר טרחה – גם פה מחווה לציור המפורסם שנתן מרסל דושאן לרופא השיניים שלו.
ניתן לדמות מחווה זו לניכוס מודע של יצירה המתעורר בעקבות תהיה על מעשה עבודת האמנות. העבודות מעידות על חשיבות הדימוי לאורך הדורות, בין אם הן ממוחזרות, מעובדות שוב ושוב בפרשנויות שונות על ידי אמנים התוהים לגבי עתידה של האמנות. כך או כך, כל האמנים המציגים בתערוכה מנציחים בדרכם את יצירותיהם שלהם כמו גם את יצירות אמני המקור.
יצירות רבות באוסף עושות שימוש בדימויים של ידיים. עניין זה בדימוי של היד נובע ככל הנראה מזיקתו העמוקה של האספן למסורת היהודית ולאיקונוגרפיה של היד כאות וסמל, החל מדימוי "יד האלוהים ועד למחוות הידיים בברכת הכוהנים. הרכישה האחרונה לאוסף 'יד התפילה' (בעקבות דירר) של האמנית מירצ'אה קנטור מהווה המחשה נהדרת לכך.

אודות פיליפ כהן.
פיליפ כהן, דמות ידועה בעולם האמנות העכשווית החי את האמנות כמעשה יומיומי. כבר בראשית שנות ה-90, הוא החל לקבץ יצירות לאוסף מרשים מאוד באיכותו. האוסף הוצג באביב 2013 במוזיאון פתח תקווה, באוקטובר 2013 בגלריה פסאז' דה רץ בפריז, השתתף בתערוכות ה-FIAC והוצג גם בסתיו 2014 במוזיאון המולטימדיה לאמנות במוסקבה. את מאמציי הרכישה שלו מיקד בדרך כלל באמנים צרפתיים (אדל אבדסמד, לוריס גריאו, פייר וויג, פיליפ פארנו) ובאמנים בינלאומיים (דאגלס גורדון, לואיז לאוור, פול מקארתי, סינדי שרמן, דאן וו).
פיליפ כהן הוביל חוגי ידידים שונים לטובת מוזיאונים ואף יזם עבור מוזיאון ישראל הקמה של וועדת רכישה המאפשרת חלון הצצה מתפתח לאמנות הצרפתית בתוך האוסף העכשווי של המוסד. בנוסף הוא אחראי לארגון, בשיתוף עם המכון הצרפתי בתל אביב, חילופי מפגשים בין מוסדות האמנות הצרפתיים והישראליים העיקריים כדי להביא למודעות את סצנות האמנות העכשוויות של כל אחת מהמדינות.
פיליפ הוא יועץ לענייני אמנות ועיצוב, שימש כנציג בית המכירות הפומביות Artcurial בשנים 2015-2020 והוא מתגורר בין פריז לתל אביב.
בשנת 2018 הוענק לו תואר אביר לאמנות ולספרות על ידי משרד התרבות הצרפתי.

על דרורית גור אריה

דרורית גור אריה היא אוצרת, חוקרת אמנות וכותבת המתמקדת בדינמיקה של תרבות במרחב הגיאופוליטי. ראש תוכנית האוצרות בסמינר הקיבוצים ואוצרת הגלריה לאמנות, אוצרת ראשית של BALCONY -קולקטיב אוצרים בינלאומי. ניהלה והייתה אוצרת ראשית של מוזיאון פתח תקוה לאמנות בין 2000-2019 ןיזמה את פתיחתו המחודשת כמוזיאון לאמנות עכשווית והובילה אותו להיות אחד מהמוזיאונים המובילים והמשפיעים בארץ. היא זוכת פרס האוצר מטעם משרד התרבות ובעלת עיטור מסדר אבירות צרפת לאמנות מטעם ממשלת צרפת, . דרורית נכללה ברשימת האוצרים המשפיעים של מגזין טיים אאוט, ומגזין פורבס.מגזין מונוקל הכתירה בשנת 2010 כאוצרת מספר אחת שאינה חוששת מלהציג תערוכות חברתיות ופוליטיות . אצרה עשרות תערוכות בישראל ובזירה הבינלאומית. אוצרת בביאנלה הבינלאומית,Mediations Biennial, בפוזנן, פולין ובביאנלה לאמנות עכשווית בדרזדן. אצרה תערוכת אמנות ישראלית עכשווית ה-1 בניקוסיה, קפריסין, ותערוכת בגלריה הלאומית בניו דלהי, תערוכה בטולון ובגלריה הציבורית לובלין ועוד. שימשה יועצת לפרויקט אמנות ישראלית בהונגריה ובביאנלה בוונציה. בעבודתה חוקרת מדיות שונות, כתמים עיוורים בהקשרים תרבותיים לשפה, הגירה וזהות , מרחב ציבורי, ספר, גוף. פרסמה ספרים ומאמרים בקטלוגים ובכתבי עת בישראל ובעולם.

להרשמה

"I am making art too"
אמנים ומחוות בעבודות מאוסף פיליפ כהן​

יום רביעי ה-6 באפריל 

בשעה 19:00 | ביקור תערוכת "מחוות" בבגלריה לאמנות בסמינר הקיבוצים, תל אביב
רח' אחד העם 9, תל אביב

בשעה 20:00 | הרצאה במכון הצרפתי בתל אביב
רוטשילד 7, תל אביב

כניסה חופשית
חובה לאשר את געתכם במייל
אירוע בצרפתית ובעברית