המעטה", תערוכתה של הצלמת הצרפתייה נינה מדיוני"

הרצאה

"המעטה"
תערוכתה של הצלמת הצרפתייה נינה מדיוני
אוצרת: מעיין שלף

מ-15 בדצמבר 2022 עד 10 בפברואר 2023
חלל הקבלה של המכון הצרפתי של תל אביב | שד' רוטשילד 7


המכון הצרפתי בישראל שמח לבשר על התערוכה הבאה שתוצג באזור הקבלה של המכון הצרפתי בתל אביב, החל מה-15 בדצמבר 2022. בתערוכה, שכותרתה "המעטה", מתעדת האמנית הצרפתייה נינה מדיוני צעירות ישראליות, בנות משפחה או נשים זרות שהיא פוגשת במרחב הציבורי, בתל אביב, בבני ברק ובירושלים, ערים שונות ומנוגדות. "המעטה", הנמצא במרכז עבודותיה, מהווה כמו סף המתווך בין המצולמות והצלמת. עיתים הוא כמו שריון מגן ועיתים מפתח להבנת הדיוקן את עצמו.

בשנת 2019 ביקרה מדיוני בישראל והחלה לצלם חלק מבני משפחתה המתגוררים בבני ברק. במרץ 2022 חזרה שוב לארץ והשתלבה בתוכנית רזידנס לאמנים ביוזמת סדנאות לאמנים בירושלים. בביקור זה המשיכה לצלם את בנות משפחתה לצד דיוקנאות נוספים של נשים צעירות בערך בגילה, נשים זרות שפגשה במרחב הציבורי.
המבט של הנשים המצולמות והאופן בו הוא משקף את מבטה של הצלמת מהווה נדבך חשוב בפרויקט. כך גם הבדים המופיעים בצילומים: הבגדים העוטפים את חייהן של בנות המשפחה הצעירות, שמלותיהן, הוילונות המכסים את החלונות, קירות הבד של הסוכה, המסך המפריד ביניהן לבין העולם, המסתיר את הדברים, המסתיר אותן. זהו "המעטה" המגן והמתווך הנותן לתערוכה את שמו.
מבטה של מדיוני מלא בהערכה, חמלה וסקרנות. תצלומיה מהדהדים את השבריריות והאמביוולנטיות של רגע הצילום, את רגע המפגש ורגע הנעורים החולף. האמביוולנטיות הזו, לדבריה של מדיוני, קשורה לעובדה שהיא עצמה אינה ישראלית או יהודיה, לתחושת השייכות ואי-השייכות הבו-זמנית, לתחושת היותה מבקרת התוהה האם יש ברצונה להיטמע בתוך החברה אותה היא מתעדת או להישאר משקיפה מבחוץ.

על נינה מדיוני
נינה מדיוני נולדה ב-1991 בפריז, היא חיה ועובדת במרסיי. לאחר שסיימה את לימודיה בבית הספר הלאומי לצילום בארל ב-2019, עברה להתגורר למספר חודשים בתל אביב, שם עקבה אחרי חלק ממשפחתה, יהודים חרדים, איתם החלה לצלם את הסדרה "המעטה". הפרויקט שממשיך להתפתח הוצג מספר פעמים בצרפת, בין היתר בסתיו 2022 בפריז. בימים אלה היא עובדת על סרטה הראשון – "Le Chalet".

על מעין שלף
מעין שלף היא אוצרת עצמאית ודוקטורנטית בפלטפורמה למחקר באוצרות של האוניברסיטה לאמנות בציריך ואוניברסיטת רדינג בלונדון. המחקר שלה עוסק בקשר בין פרקטיקות השתתפותיות לתנועות מחאה של העשור האחרון. עד לאחרונה היא שימשה כיועצת אמנותית בסדנאות האמנים בירושלים וכאוצרת של תוכנית שהות האמן הבינלאומית של הסדנאות, לואורז ירושלים. בעבר היתה האוצרת של המרכז לאמנות עכשווית ושל גלריה קו 16 בתל אביב. שלף אצרה תערוכות, מופעים וכנסים במוסדות שונים ובמרחב הציבורי, ביניהם במוזיאון הבונפאנטן במאסטריכט, הולנד, קה ווה, ברלין, רדינג אינטרנשיונל, אנגליה, מוזיאון הרצליה, מוזיאון המדע בירושלים, מוזיאון המטרופוליטן לצילום, אביסו, טוקיו, מוזיאון מדרה בנאפולי, פסטיבל שיפט בבאזל וב ISCP ניו יורק, בעקבות זכייתה בפרס האוצר 2012. בנוסף היא היתה אוצרת שותפה של הביאנלה הראשונה של תל אביב יפו ((ARTLV 2009. שלף מלמדת במחלקה לאוצרות בבצלאל, ירושלים, ומרצה אורחת במוסדות רבים נוספים בישראל ובחו״ל.

 

להרשמה

"המעטה"
תערוכתה של הצלמת הצרפתייה נינה מדיוני
אוצרת: מעיין שלף
מ-15 בדצמבר 2022 עד 10 בפברואר 2023
חלל הקבלה של המכון הצרפתי של תל אביב | שד' רוטשילד 7