לוינס ובני דורו: ולדימיר ז'נקלביץ' ומוריס בלאנשו

דיונים

לוינס ובני דורו: ולדימיר ז'נקלביץ' ומוריס בלאנשו 
הסמינר מאורגן על ידי המכון הצרפתי בישראל והקולג' הבינלאומי לפילוסופיה בפריז. מפגשים בהנחיית ד”ר ז’ואל הנסל
ב- ZOOM – השתתפות ללא תשלום, בעברית


סוגיית המשמעות של האנושי היא הקו המנחה ביצירתו של עמנואל לוינס, החל ב"פילוסופיית הבריחה" שלו בשנים שקדמו למלחמת העולם השנייה, וכלה באתיקה של האחריות לזולת, לה הוא חב את פרסומו. סוגייה זו ניצבת גם בלב יצירתם של פילוסופים צרפתים נוספים שפעלו בזמנו של לוינס והיו לו אנשי שיח.

כיצד המשמעות של האנושי יכולה להיות נקודת מפגש, אך גם נקודת מחלוקת, בין לוינס, ולדימיר ז'נקלביץ׳ ומוריס בלאנשו? זו השאלה שתנחה אותנו במפגשים הבאים במעברנו בין ההוגים הקרובים והשונים כל כך.

מפגש ראשון
ולדימיר ז'נקלביץ': פילוסופיה של ״הקסם״
יום חמישי 14 באוקטובר בשעה 19:30
בתוך מכלול עשיר של יצירות אשר הטביעו את חותמן על הפילוסופיה הצרפתית של המאה העשרים, זו של ולדימיר ז'נקלביץ' (1903-1985) בולטת ברבגוניות השופעת שלה. ה"קסם" הוא האינטואיציה הראשונית שמתוכה הפילוסופיה שלו נובעת. הוא חוט השני העובר ביצירתו, זה המאגד יחדיו את כתביו הפילוסופים ומחשבותיו על ״היות יהודי״, פשעי הנאצים הבלתי נסלחים, גזענות ואנטישמיות.

עמנואל לוינס (1906–1995), מגדולי הפילוסופים של זמננו, נודע ברחבי תבל בשל יצירתו הייחודית היונקת הן מן המסורת הפילוסופית המערבית והן מן המקורות היהודיים-התלמודיים. משנתו הפילוסופית המתמקדת באתיקה וביחסים עם “האחר” נוגעת בתחומים רבים ומגוונים ובינהם הפוליטיקה והצדק החברתי. מחשובי חיבוריו הפילוסופים וכתביו היהודים תורגמו לעברית ונלמדים בארץ בחוגי האקדמיה ובקהל הרחב.

ד”ר ז’ואל הנסל היא מנהלת תכנית מחקר ב-Collège international de philosophie Paris. בוגרת Ecole Normale Supérieure ואוניברסיטת La Sorbonne . היא חוקרת את הפילוסופיה הצרפתית במאה ה-20 ואת ההגות היהודית המודרנית ממשה חיים לוצאטו (רמח”ל) עד עמנואל לוינס. רכזת של שלשה הכנסים הבינלאומים על לוינס שנערכו באוניברסיטה העברית ב-2002, 2003 ו2006. יושבת ראש מרכז ראיסה ועמנואל לוינס בירושלים וממייסדי Société internationale de recherches Emmanuel Levinas (Paris) וNorth American Levinas Society (USA). עורכת מדעית של שלושה ספרים של לוינס שראו אור בעברית. בין פרסומיה: לוינס בירושלים. פרשנויות פילוסופיות ופרספקטיבות דתיות (עורכת), הוצאת מאגנס, 2007; Vladimir Jankélévitch. Une philosophie du charme, Paris, Manucius, 2012.

 

להרשמה

לוינס ובני דורו: ולדימיר ז'נקלביץ' ומוריס בלאנשו 
ב- ZOOM – השתתפות ללא תשלום, בעברית

מפגש ראשון
ולדימיר ז'נקלביץ': פילוסופיה של ״הקסם״
יום חמישי 14 באוקטובר בשעה 19:30

באמצעות תוכנת ZOOM
בעברית 
השתתפות ללא תשלום