"רותי דה פריס – "צל מביט אל השמש 11.04.21-09.06.21

אמנות פלסטית

רותי דה פריס – "צל מביט אל השמש"
« Ombre regardant le soleil »

מה-11 במרץ עד ה-9 ביוני 2021
במכון הצרפתי בתל אביב, רוטשילד 7, תל אביב


בתערוכת היחיד שלה "צל מביט אל השמש" מציגה רותי דה פריס במכון הצרפתי, תל אביב, מיצב המורכב מפיסול וציור. על גבי חלונות הראווה של המכון הצרפתי הפונים דרומה אל המדרחוב בשדרות רוטשילד פינת רחוב הרצל, מודבק ציור דיגיטלי גדול מימדים. דמות משוכפלת מפנה אלינו ואל השמש הקופחת את גבה, מתבוננת מטה, מסתתרת מהשמש החזקה מאחורי כובע צהוב זוהר. השמש בגבנו והצל שלנו מוטל על החלון, על המדרכה, הוא ארוך ואינסופי או קצר ונעלם.

על גבי הקיר הפנימי של חלל התערוכה הצר והגבוה מוצב טריפטיך של אישה סופקת כפיים, יד-ראש-יד. הדמות המפולחת לשלוש זולגת אל מחוץ לגבולות הבד ומשלימה את צורתה כצל מתמשך, ארוך, אינסופי, עם רגליים דקיקות שהופכות לשני פסים מקבילים הנפרשים לרוחבם של הקירות, חובקים את החלל ומסמנים מסלול צפייה מודרך. שלוש מנורות פיסוליות מוצבות על הרצפה, מייצרות אור אינטימי, כמו צופות דוממות בנעשה. מוטיב הכובע – המסוכך מפני השמש, או מסתיר את פני הדמות, או משמש כאהיל – נוכח בכל האובייקטים.
הפסלים הללו מלאי חוש הומור, אנושיות והבעה. מלאכת היד הנוכחת ושילוב החומרים – בין אם זה טקסטיל, פיסות עץ מנוגרות, אהיל שעבר טיפול או ידיות שהוסבו לשמש כעיניים – מעידים על יכולתה של דה פריס לברוא חלל מואנש, חי ונושם במנעד יצירתי רחב.

התערוכה מביאה לידי ביטוי חקירות פורמליסטיות ורגשיות ביחס לאור וצל. בעוד שבחוץ, על חלונות הראווה, הדמויות מסתתרות מפני השמש, בפנים טריפטיך האישה מייצג את הצל עצמו: שם הדמות הוא "צל", ובצרפתית Ombre. המשחק המתהווה בין אור מלאכותי לטבעי ניכר גם במעברים בין צל מלאכותי וצל טבעי בחלל ומחוצה לו. הצל המלאכותי מופיע כמשטח חומרי, צורני, דומיננטי; הצל הטבעי, לעומת זאת, הוא משתנה, רגעי, חסר משקל. למעשה, ב"צל מביט אל השמש" הצל אינו יכול להביט כלל – הוא מובל, נשלט ובתנועה מתמדת הכרוכה בסיבוב כדור הארץ ובמסלול השמש. איש אינו יכול להביט אל השמש.

רותי דה פריס (נ. 1989, תל אביב) חיה ועובדת בתל אביב, ישראל. בעלת תואר MFA מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, 2015, ובעלת תואר B.ED באמנות וחינוך מהמדרשה לאמנות בית ברל, 2012. הציגה תערוכות יחיד במשכן האמנים הרצליה, גלריה קיבוץ תל אביב, גלריה שער העמקים, גלריה פראם בפראג (עתידית) ; קרית האמנים הסיטה, פריז, ושימל פרוג'קטס, דרזדן, גרמניה; תערוכות קבוצתיות במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, מוזיאון בת ים, מוזיאון ינקו- דאדא, עין הוד; מוזיאון פתח תקווה; הביאנלה ה-6 לרישום, ירושלים, שבוע האמנות קרקוב, בין היתר. היא זוכת פרס אמן צעיר 2016 מטעם משרד התרבות והספורט, קבלה מענקים מטעם קרן רבינוביץ' לאמנות, מפעל הפיס, השתתפה בשהות אמן ב'קריית האמנים הסיטה', פריז ובתכנית לקידום אמנים של ארטיס, אסיילום וארטפורט. מרצה במנשר, מוסררה ומרכזי מחוננים.

צל מביט אל השמש
שמש מביטה אל צל
אתה מביט על הצל שלי
אני מביטה על השמש שלך
השמש שלי מביטה על הצל שלך

הצל שלך מצל על השמש שלי
צל יורד על פניי
שמש מאירה את פניך
פניי מביטות בשמש
השמש מסתכלת עליי

הצל שלך מוטל למרחק
במרחקים שמש זוהרת
שמש אחת, צל משוכפל
שכבה של צבע שחור
חדר מואר

להרשמה

רותי דה פריס – "צל מביט אל השמש"
« Ombre regardant le soleil »
מה-11 במרץ עד ה-9 ביוני 2021
במכון הצרפתי, רוטשילד 7, תל אביב

***כניסה לבעלי תו ירוק*** 

שעות פתיחה:
ימים א׳ – ה׳
9:00-12:30
13:30-18:00
יום ו' 11:00-14:00