תערוכה | אנט בורשטיין: "לחרוט את התורה"

אמנות פלסטית

תערוכה

"לחרוט את התורה"
אנט בורשטיין

מיום שישי 21 באפריל 2023
חלל הקבלה של המכון הצרפתי של תל אביב | שד' רוטשילד 7
פתיחה ביום שישי, 21 באפריל בשעה 11:00 (כניסה חופשית)


המכון הצרפתי בתל אביב מארח את התערוכה השנייה שלו לשנת 2023 עם "לחרוט את התורה" – תערוכתהּ של האמנית הצרפתייה אנט בורשטיין. פסיכולוגית לשעבר, אנט בורשטיין שינתה כיוון ובעשור האחרון התאמנה באמנות התחריט, בסטודיו של אנני סווין, במטרה לחרוט בתוך כמה שנים את חמשת חומשי התורה ואחר-כך את התנ"ך כולו. התערוכה בתל אביב תציג שמונה יצירות מקוריות

איך ניתן להסביר את כוחו הפואטי של המקראי מבלי להגביל אותו לקונסטרוקציה פיגורטיבית? כיצד ניתן להמחיש את הדימויים המנטליים שהטקסט מייצר? אנט בורשטיין מעיזה לצאת למפגש עם התנ"ך העברי ומציעה לנו כאן גרסה אישית על חמשת חומשי תורה.

הטקסט המקראי מועתק במלואו בשפה המקורית, בעברית, טקסט שנשמע ונקרא בעל-פה,  ושהשעתוק הגרפי שלו מהווה כעין פשרה עם האות המקורית. מאחר והטקסט אינו סובל אף את השגיאה הקטנה ביותר, אנט בורשטיין בוחרת כאן בתעתיק לטיני חרוט על לוח אבץ והופכת אותו כך שהוא נקרא מימין לשמאל.

אין מדובר פה בייצוג דתי של הטקסט, אלא רק ניסיון להציג את ההשראה מהטקסט, בפרישה חזותית, כמו פרטיטורה מוזיקלית, שלובשת צורה של כתיבה מהודקת ולפעמים אף זערורית. הטקסט המקראי הופך לחומר צפוף וגולמי, כמעט ובלתי קריא כמו למשל בספר דברים, בכתיבה שנפרמת כמו בסיפור בראשית הזורם על פני העולם, או בספר במדבר העוקב אחר תעייתו של העם בסיני כמו צועד במבוכי הקתדרלה בשארטר.

זאת כניסה אל יצירה בשני קולות: הטקסטים המקוריים שנחרטו במתכת, יוצרים חותם בל יימחה שנצרב בזמן, ומנגד הצבע הנוזל, מחליק וחודר מבעד לטקסט כדי להתאחד עימו בדרך ארעית וקלילה. סיפור שבו העברית מציעה חיבור יפה בין המילים חרוט לחרות.

דיו והדפסה נעשו בבית המלאכה "מורט" בפריז על ידי מתיו פרמנט

על אנט בורשטיין

לצד עיסוקה כפסיכולוגית בבית ספר בסיין-סן-דני, אנט בורשטיין התמידה בלימודים באקדמיה  לאמנות דופרה בפריז, שם לקחה שיעורים בציור ובפיסול. בעקבות גילוי ("מאוחר" לדבריה) של הטקסט המקראי בעברית, היא שינתה כיוון ובעשור האחרון התאמנה באמנות התחריט, בסטודיו של אנני סווין, במטרה לחרות בתוך כמה שנים את חמשת חומשי תורה ואחר-כך את כל התנ"ך.

התערוכה בתל אביב, בהמשך לתערוכה שנערכה בסתיו 2021 בפריז, תציג שמונה יצירות מקוריות.

להרשמה

"לחרוט את התורה"
אנט בורשטיין

מיום שישי 21 באפריל 2023
חלל הקבלה של המכון הצרפתי של תל אביב | שד' רוטשילד 7

פתיחה ביום שישי, 21 באפריל בשעה 11:00 (כניסה חופשית)

שעות פתיחת הגלריה:

ראשון עד חמישי: 9:00 עד 18:00.

שישי: 9:00 עד 13:00.