תערוכה: לרשום את תולדות האמנות

הרצאה

תערוכה
לרשום את תולדות האמנות
אוצרים: פרופ' ז'רמי קורינג (אוניברסיטת פריבורג) וד"ר תמר מאיר
בשתתפותו של האמן הצרפתי ניקולא איילו
26.1.23-30.6.23
הגלריה האוניברסיטאית ע"ש גניה שרייבר ויד מישל קיקואין – אוניברסיטת תל אביב


מהם סוגי החשיבה שצומחים מתוך יצירת דימויים? באלו אופנים פעולת הרישום, שביסודה תהליכי תפיסה שמתקיימים דרך ובאמצעות הגוף, יכולה לתרום ליצירת ידע מדעי? מה מְתַקשר הדימוי בשונה מן השפה הכתובה? בתערוכה זו נבחנים יחסי הגומלין בין ראייה לתודעה דרך רישומים שיצרו חוקרי אמנות, מהעת שבה זכה תחום תולדות האמנות להכרה אקדמית במאה התשע־עשרה ועד היום.

אף על פי שחוקרי אמנות רבים נעזרו ברישום ככלי לחקר האמנויות השונות, עד כה היבט זה של עבודתם לא זכה להתייחסות מחקרית או אוצרותית. ואכן, כמה מהדמויות המשפיעות ביותר בשדה תולדות האמנות – ובהם יעקב בּוּרְקְהַרְדט, ג'ובאני בטיסטה קָוַלְקָסֵלֶה, אבי ורבורג, מאייר שפירו, ליאו שטיינברג, קלמנט גרינברג ואיבר דאמיש – פנו אל הכלי הגרפי כדי להתבונן ביצירות מתחומי הציור, הפיסול והאדריכלות במטרה להבין ולהסביר אותן. נוהג זה עדיין נמצא בשימוש היום, כפי שאפשר לראות בעבודותיו של דריו גַמְבּוֹני שמוצגות בתערוכה. בתערוכה מוצגים גם רישומים שלא נחשפו עד כה של משה ברש – מייסד תחום החקר של תולדות האמנות בישראל.

תערוכה זו מבקשת לבחון את הדרכים שבהן רישום תורם להופעתו, לייצורו ולהעברתו של סוג מסוים של ידע על אמנות. רישומים רבים של חוקרי אמנות שמורים היום במוסדות אמנות, באוניברסיטאות, בקרנות או באוספים פרטיים. אף כי חוקרים אלה מאמצים שיטות מחקר שונות – פורמליזם, איקונולוגיה, סמיוטיקה ועוד – אצל כולם הכלי הגרפי מתברר כמכשיר אפקטיבי מאין כמוהו למהלכים של תפיסה, תיעוד, איסוף, חשיבה, ניתוח, ניסוי מחשבתי והמשגה של יצירות אמנות. התערוכה מציעה מבט חדש על תולדות האמנות דרך דימויים שמגיבים לאתגרים שהאמנים מציבים בפני העין והתודעה.

היסטוריון האמנות והמבקר הצרפתי ז'רמי קורינג הוא אחד מאוצרי התערוכה. הוא אחד המומחים המקוריים והפוריים ביותר באמנות מודרנית. בין האמנים שהוצגו, האמן הצרפתי ניקולא איילו מציג את Notes on notes (דמיש, שפירו, ורבורג). ניקולא איילוֹ הוא אמן צרפתי שעבודותיו הוצגו הציג ב Musée Singer-Polignac, Musée de l’Orangerie, Albertina Museum, Musée des Arts Décoratifs, וזוהי תערוכתו הראשונה בישראל. ניקולא איילוֹ משתמש ברישום, בצילום, בווידאו ובמיצבים מיוחדים לחלל כדי לברוא עולמות חזותיים מתוך מסמכי ארכיון, חפצים יומיומיים או דימויים שליקט בשיטוטיו במרחב העירוני. המיצב תלוי המקום באורך ששה מטרים שיצר איילוֹ עבור הגלריה האוניברסיטאית עוסק ברישומים ובהערות שהותירו אחריהם היסטוריונים של אמנות.

כנס בינלאומי במהלכו ישתתפו ז'רמי קורינג וניקולס איילו יתקיים ב-26 בינואר החל מהשעה 9:00 בבוקר באוניברסיטת תל אביב, בנוכחותו של גיא מאיו (Guy Mayaud), אוצר אחראי על אוספי ארכיון וקבלת חוקרים במחלקת המורשת של המכון הלאומי להיסטוריה של האמנות (INHA) בצרפת.

להרשמה

תערוכה
לרשום את תולדות האמנות
אוצרים: פרופ' ז'רמי קורינג (אוניברסיטת פריבורג) וד"ר תמר מאיר
בשתתפותו של האמן הצרפתי ניקולא איילו
26.1.23-30.6.23
הגלריה האוניברסיטאית ע"ש גניה שרייבר ויד מישל קיקואין – אוניברסיטת תל אביב